Hem > Artiklar > Fotografering > Fotoköpguide

Fotoköpguide

Den här artikeln riktar sig till den som står i valet och kvalet och skall köpa sig en kamera av något slag. Jag förutsätter att du redan konstaterat att kameran i mobilen inte riktigt håller måttet och att du vill ta steget upp, så därför tänker jag inte argumentera för eller emot smartphones. Jag tänker också anta att du inte redan har ett befintligt system, ingen gammal nedärvd analog kamera med objektiv, utan att du börjar helt och hållet från scratch.

Vilken kamera skall jag välja?

Det finns för många kameratillverkare, -segment och -modeller för att det skall vara en realistisk möjlighet att ens kunna hålla reda på dem alla, låt vara recensera dem. Tid och pengar är givetvis väsentliga faktorer i sammanhanget, och sedan skall man orka också. För detaljerad information och recensioner, tekniska specifikationer och jämförelser hänvisar jag till mina fotolänkar. Den här artikeln behandlar de större dragen.

Först och främst

De i mitt tycke viktigaste punkterna inför kameraköpet har faktiskt inte det minsta med tekniska specifikationer att göra:

Ergonomi

Ergonomin är den kanske viktigaste faktorn när man väljer en kamera. Dels måste det gå snabbt att göra de tre viktigaste inställningarna på kameran: exponeringskompensation, vitbalans och ISO. (Se artikeln Fotografering i korthet för ytterligare information om dem.) Men ännu väsentligare är att kameran ligger bra i din hand. Det går inte att komma hela vägen genom att läsa om kameran och titta på bilder. Du måste verkligen ta dig till en butik och faktiskt hålla i kameran. Skall du lägga tusenlappar på en kamera måste den vara bekväm att använda. Är den obekväm att hålla i redan efter fem minuter i butiken – hur tror du då att den kommer att kännas efter fem timmar ute på fältet?

Nyast är inte bäst

Digitalkameror är konsumentelektronik. Det kommer alltid att komma ut en ny och vassare modell om några månader. Motstå frestelsen att alltid ha det senaste! Vänta inte. Eller ännu bättre: vänta lite, så att den nya modellen hinner komma ut, så att du kan slå till på den nuvarande. Det finns inget bättre klipp inom konsumentelektronik än förra årets modell, och detta gäller även digitalkameror. Låt andra vara early adopters och subventionera ditt kameraköp.

Märke

Jag har inte mycket att tillföra debatten om vilket kameramärke som är bäst. Jag vet vad jag föredrar, men jag försöker också att ha ett öppet sinne. I det stora, breda segmentet där de flesta kameror som säljs befinner sig skulle jag snarare våga påstå att vilket som helst märke duger alldeles utmärkt. Det är först när man ger sig in på specialiserade tillämpningar, och då med systemkameror, som Canon och Nikon börjar framstå som de vettigare valen, främst för att de har de största systemen.

Kameratyp

Kompakt

Har du inga särskilda krav behöver du ingen särskild kamera. Då går det förmodligen precis lika bra vilken modell du än väljer. Vet du inte vad du tror att du behöver, köp en kompaktkamera. På så sätt kan du doppa tårna i fotografering utan att för den sakens skull behöva lägga ut särskilt mycket pengar. Blir du biten av foto och vill gå vidare till någon form av systemkamera så har du ändå kvar din kompaktkamera som ett komplement till det större systemet.

Den väsentligaste rekommendationen när det gäller kompaktkameror är att kameran verkligen är kompakt. Jag avråder bestämt från att köpa större kompaktkameror, framför allt de som ser ut som systemkameror, eftersom de kombinerar kompakt- och systemkamerans nackdelar (dyr, liten sensor, stort hus) utan att för den sakens skull uppvisa några större fördelar. Kompaktkameran skall vara liten, den skall försvinna ner i en byxficka eller en handväska, annars kan man lika gärna lägga precis samma pengar på en enklare systemkamera.

Min sista rekommendation gäller objektivet som sitter i kompaktkameran. Det är lätt att stirra sig blind på ett stort zoomomfång. Många moderna kompaktkameror börjar vid 24–28 mm och tar sig ut bortom 500 mm. I mitt tycke är det långt bättre att leta efter ett ljusstarkt (F-tal på max 2) men inte lika omfångsrikt objektiv (max 100 mm).

System

När det gäller digitala systemkameror rekommenderar jag de olika typerna i följande ordning:

1. Spegelreflexkamera i halvformat. Halvformatskamerorna medför den i mitt tycke bästa kompromissen mellan ergonomi, bildkvalitet och pris.

2. Kompakt systemkamera ("spegellös"). De kompakta systemkamerorna är visserligen smidigare, men jag föredrar en optisk sökare, och dessutom betalar man extra för att kameran blir kompaktare. För den som vill ha något diskret kan de dock vara det perfekta valet, och vissa av systemen har på bara några år hunnit bli mer kompletta än halvformatssystemen har lyckats med på 15 år.

3. Spegelreflexkamera i fullformat. Fullformat medför en massiv investering. Bara huset är 5-6000 kronor dyrare än motsvarande halvformatshus, och sedan behöver man större och dyrare optik att sätta längst fram. Fördelarna är givetvis en stor, ljus sökare, oslagbar bildkvalitet (framför allt i svagt ljus) och en större flexibilitet med skärpedjupet, men frågan är om det är värt alla de pengarna.

Om allt annat är lika och valet står mellan ett billigare och ett dyrare hus, köp det billigare. Det är långt mer tillfredsställande att växa ur ett billigt kamerahus än att aldrig begripa hur man använder ett dyrare. Om budgeten är oförändrad har du då extra pengar över till ett andra objektiv och/eller en extern blixt.

Skall du satsa på ett kamerapaket med ett finare objektiv? Absolut. Fin optik gör ett avsevärt påtagligare genomslag i bildkvaliteten än ett finare kamerahus, och om fotointresset skulle svalna på längre sikt behåller objektivet sitt andrahandsvärde långt bättre än kameran. Men blanda inte ihop "finare" med "större zoomomfång". Motstå frestelsen att falla för säljarens snack om allt-i-ett-objektiv. Lite av själva grejen med en systemkamera är faktiskt att kunna byta objektiv.

Tillbehör

Det som får många fotobudgetar att spricka är att det genomsnittliga kamerapaketet inte är 100% komplett. Det som man vanligtvis får i kartongen är följande:

Lämna inte fotobutiken utan att även ha köpt åtminstone ett minneskort. Jag är av åsikten att det är bättre med flera mindre kort än ett stort, eftersom man då inte lägger alla äggen i en korg, så att säga. Minneskort finns också i olika hastigheter, och såvida inte du har för avsikt att plåta video med kameran ser jag ingen mening med extra utlägg för hypersnabba kort.

Det finns någon enstaka kameramodell eller två som har inbyggt flashminne, men välj inte kamera utefter det kriteriet.

Rengöringskitet bör bestå av linspapper, linsvätska, mikrofiberduk och en gummituta. I min erfarenhet tillbringar kompaktkamerans frontlins merparten av tiden dold bakom ett par skyddande spjäll, så där är rengöring inte särskilt mycket att oroa sig för. Systemkameran med objektiv har dock större och mer utsatta glasytor, och dessutom finns det en riskfaktor i att man exponerar kamerahusets innanmäte när man byter objektiv. Med gummitutan kan du enkelt blåsa bort damm och partiklar som tagit sig in i kameran – men rengör inte din egen sensor såvida inte du vet precis vad du gör!

Filter kan normalt inte användas på kompaktkameror, utan brukar främst komma på fråga med systemkameror. Det finns endast en typ av filter som behövs inom digitalfoto, nämligen polariseringsfiltret, och då bara under vissa omständigheter, framför allt i starkt solljus. Polfiltret tar bort reflexer från icke-metalliska ytor och höjer kontrasten mellan moln och den kringvarande blå himlen. Alla andra filter är antingen totalt irrelevanta inom digitalfoto (färgfilter), kan vänta till senare (ND-/gråfilter) eller helt enkelt förbises helt och hållet (UV-/skyddsfilter).

Väskan skyddar kameran från stötar och väta. Jag rekommenderar normalt inte att skaffa en väska till en kompaktkamera, eftersom man bör bära den i fickan eller i handen. Men det är klart att om man vill ha den liggande i en ryggsäck eller liknande kan det vara praktiskt med ett skydd av något slag. Systemkameraväska är dock ett långt knivigare problem. Det är ett oerhört praktiskt sätt att hålla kamerasystemet och tillbehören samlade på ett lättåtkomligt ställe. På så sätt kan man bara grabba tag i väskan på vägen ut och vara 100% förberedd. Men vilken typ av väska bör man välja, och hur stor? Min rekommendation: satsa inte på en ryggsäck såvida inte ditt system absolut kräver det, och/eller du skall åka på ditt livs fotoresa. Ryggsäcken sväljer så pass mycket att man blir frestad att ha med sig hela sitt system överallt, vilket kan vara förvånansvärt distraherande. Dessutom måste man ta av sig den och huka sig över den för att byta objektiv, vilket kan vara krångligt. Jag skulle därför rekommendera en midjeväska för ett medelstort kamerasystem, eller ett modulärt bältessystem där du lägga till och dra ifrån komponenter beroende på hur mycket du vill bära för tillfället.

Konkreta rekommendationer

Kompakt

Samtliga dessa kameror ligger kring 3500 kronor (i skrivande stund) och motsvarar de krav som jag ställer på kompaktkameror:

Jag rekommenderar samtliga – men det är du som måste bege dig in till fotobutiken och känna på dem.

System (insteg)

Canon EOS 100D + 18-55 mm IS STM. Jag föredrar Canon 100D framför den aningen billigare 1200D eftersom den ligger bättre i handen. 100D är konstruerad för att vara en liten kamera, 1200D är en inte helt lyckad skalmodell av en stor kamera. Canons STM-objektiv är små men kapabla utan att knäcka bankkontot.

Nikon D3300 + 18-55 mm VR II. Jag rekommdenderar Nikon i första hand främst eftersom jag är van vid deras ergonomi. För den ovane fotografen får det snarare vara det bekvämare huset som avgör. När det gäller prestanda är de två systemen likvärdiga.

Olympus OM-D E-M10 + 14-42 mm. Olympus och Panasonics Micro FourThirds-system har bara existerat sedan 2008, men likväl har de båda tillverkarna hunnit expandera systemet kraftigt. Om man kan leva med en elektronisk sökare är detta ett nätt men förvånansvärt kraftfullt system med ett brett utbud av konkurrenskraftigt prissatt fast och zoomoptik. Den rekommenderade kameran har en elektronisk sökare i ögonhöjd, men det finns även billigare modeller där det endast går att komponera via den bakre LCD-skärmen.

System (avancerad)

Det finns egentligen ett segment mittemellan insteg och avancerad, det som innehåller Nikons D5xxx-serie och Canons xxxD. Dessa kameror har några fler avancerade funktioner och tenderar att ha vridbara pekskärmar. För mig är vridbar skärm inget tillräckligt med säljargument för att rättfärdiga den väsentligt saftigare prislappen. Då skulle jag hellre förorda att lägga ytterligare ett par tusenlappar och ta steget upp till något halvproffsigt.

I det här segmentet pratar vi i Nikons och Canons fall om kameror som är vädertätade, stryktåliga, tar sex-sju bilder i sekunden och har närmast professionellt utformad autofokus. Optiken är gedignare, ofta skarpare och innebär färre kompromisser än instegsglaset.

Nikon D7100 + 16-85 mm VR.

Canon EOS 70D + 17-85 mm IS.

Fujifilm X-E2 + 35 mm F1.4. Fujis kamera i det här segmentet är aningen mer old school, och därför har jag valt att rekommendera ett traditionellt fast ljusstarkt normalobjektiv i stället för den långt vanligare zoomoptiken.

System (fullformat)

Nikon D610 + 24-85 mm VR.

Canon EOS 6D + 24-70 mm F4 IS.